Lite om vårt torp

Torpet byggdes 1841 av Carl Nilsson och tillhörde ett säteri i södra Östergötland. Det är en enkelstuga med stuga, sidokammare och kök på ca 30m2. Stugan var åretruntbostad till 1949 och hyrdes därefter ut som sommarstuga av säteriet.

1991, då tomten på drygt 2000 m2 styckades av och såldes, fanns förutom torpet ett dass, en ladugård, matkällare och brunn. Det är osäkert om den lilla arbetsboden som står där idag fanns före avstyckningen. Matkällaren hamnade tyvärr utanför tomten och är svårt förfallen. Marken är småländskt stenig och på tre sidor omgiven av planterad granskog, på den fjärde sidan ung aspskog.

Tomten är i stort sett röjd från skog men runt kanterna finns björk, lönn, rönn och ek. Där finns också diverse vildaplar och i alla fall ett gammalt äppleträd. Det finns många gamla bärbuskar: krusbär, hallon och vinbär, både röda och svarta. Det finns röda pioner vid stugan men annars saknas planerade rabatter.

Sedan avstyckningen och försäljningen har torpet haft en tysk och två danska ägare som vi vet om. Dessa har byggt till en friggebod som fungerar som gäststuga, dragit fram vatten från brunnen till huset, gjort ett litet, kaklat badrum i sidokammaren, inrett loftet till sovrum och därtill genomfört diverse renoveringsarbeten av mer eller mindre tveksam karaktär.

Det finns sommarvatten från egen brunn och el men ingen telefon och hjälplig mobiltäckning.

Vi är stolta ägare sedan maj 2011!

Hibiscus, det är jag det. Varför jag kallas det är en lång historia men att jag gillar blommor är ju inte så svårt att gissa. Nu är detta ingen blogg om blommor även om många av inläggen handlar om det utan om vårt torp, våra planer och drömmar och vårt arbete för att förverkliga dem.

fredag 10 augusti 2012

Tittade på "Sommar med Ernst" igår

INTE för att jag är en av alla de tanter som drägglar över honom utan mer för att ingen här hemma ids se mer OS på TV just nu och då är urvalet magert.

(Förresten så ska OS avnjutas på radio. Trotts mitt begränsade sportintresse och mitt obefintliga intresse av ridsport så har jag denna sommar letat efter referat med med Christian Olsson. Det är underhållning på högsta nivå! Jag hittar inte min favorit där han jämför Luddes häst med en mulåsna men den här finns andra roliga om du är intresserad:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4354&grupp=18057&artikel=5224243    )

Det är i mitt tycke mycket underligt han hittar på, han Ernst. Jag skulle INTE vilja ha en jättestor, vråltung vasslampa/installation över sängen. Dels för att jag skulle oroa mig för att den skulle trilla ner, ingen skulle överleva det, men kanske mest för alla små djur och böss som skulle drössa ner över sängen.

Och så undrar jag om han har koll på den svenska sommaren? Idag har det kommit några skurar, just nu åskar det, alldeles om vanligt alltså. Och varje gång ska man riva in kuddar, dynor, verktyg, böcker mm mm mm. Och hur pyntar Ernst sin "lounge" (vi andra kallar den nog altan eller trädäck)? Jo med MASSOR av kuddar som alltså ska rivas in varje gång himlen öppnar sig och därtill ska de finns utrymme för dem inne.

Nej, jag är nog för konservativ för hans nyskapande, jag gillar det gamla!

1 kommentar:

  1. Jag håller med till fullo. Men skulle vilja ha lite av hans mycket kreaktiva hjärna.

    Kicki H

    SvaraRadera