Lite om vårt torp

Torpet byggdes 1841 av Carl Nilsson och tillhörde ett säteri i södra Östergötland. Det är en enkelstuga med stuga, sidokammare och kök på ca 30m2. Stugan var åretruntbostad till 1949 och hyrdes därefter ut som sommarstuga av säteriet.

1991, då tomten på drygt 2000 m2 styckades av och såldes, fanns förutom torpet ett dass, en ladugård, matkällare och brunn. Det är osäkert om den lilla arbetsboden som står där idag fanns före avstyckningen. Matkällaren hamnade tyvärr utanför tomten och är svårt förfallen. Marken är småländskt stenig och på tre sidor omgiven av planterad granskog, på den fjärde sidan ung aspskog.

Tomten är i stort sett röjd från skog men runt kanterna finns björk, lönn, rönn och ek. Där finns också diverse vildaplar och i alla fall ett gammalt äppleträd. Det finns många gamla bärbuskar: krusbär, hallon och vinbär, både röda och svarta. Det finns röda pioner vid stugan men annars saknas planerade rabatter.

Sedan avstyckningen och försäljningen har torpet haft en tysk och två danska ägare som vi vet om. Dessa har byggt till en friggebod som fungerar som gäststuga, dragit fram vatten från brunnen till huset, gjort ett litet, kaklat badrum i sidokammaren, inrett loftet till sovrum och därtill genomfört diverse renoveringsarbeten av mer eller mindre tveksam karaktär.

Det finns sommarvatten från egen brunn och el men ingen telefon och hjälplig mobiltäckning.

Vi är stolta ägare sedan maj 2011!

Hibiscus, det är jag det. Varför jag kallas det är en lång historia men att jag gillar blommor är ju inte så svårt att gissa. Nu är detta ingen blogg om blommor även om många av inläggen handlar om det utan om vårt torp, våra planer och drömmar och vårt arbete för att förverkliga dem.

torsdag 7 mars 2013

Gult!


Under sportlovet tillbringade dottern och jag en dag i storstaden med museum, god lunch och lite shopping. Tidigt på dagen köpte jag ett par kvistar Forsythia på torget. Det var inte helt genomtänkt att göra det i början av dagen för ”pinnarna”, som flickebarnet uttryckte det med suckar och himlande ögon, var i vägen hela tiden men jag var envis och fick hem dem och ner i en vas.

Så häromkvällen sitter vi där och hon med de bestämda åsikterna utbrister: Vi har fått in någon gul skit! Jag såg för mitt inre något gult, äckligt, kanske mögligt som vällde fram och det tog några ögonblick innan jag insåg att hon menade blommorna som slagit ut och är så härliga!

(Nu låter det som jag har en elak unge där hemma men så är det absolut inte! Men vi driver med varandra helt ohämmat och min blomfixering är naturligtvis tacksam att skoja med.

Jag minns mig själv i den ålder hur jag SKÄMDES för mamma att hon alltid skulle stjäla skott och sticklingar på de mest olämpliga ställen. Jag svor heligt och dyrt att aldrig ha några krukväxter. Om jag inte missminner mig helt så tog det bara någon månad innan det stod blommor i fönstret när jag flyttade till eget. Blomintresset hade jag liksom fått inympat med modersmjölken och det går inte att göra sig fri från. Tack och lov! Hon, den lilla snärtan, ska få se själv.)

Åter till det gula. Om man förtränger att det är inomhus och ignorerar röran i bakgrunden så visst får man vårkänslor av Forsythia?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar