Lite om vårt torp

Torpet byggdes 1841 av Carl Nilsson och tillhörde ett säteri i södra Östergötland. Det är en enkelstuga med stuga, sidokammare och kök på ca 30m2. Stugan var åretruntbostad till 1949 och hyrdes därefter ut som sommarstuga av säteriet.

1991, då tomten på drygt 2000 m2 styckades av och såldes, fanns förutom torpet ett dass, en ladugård, matkällare och brunn. Det är osäkert om den lilla arbetsboden som står där idag fanns före avstyckningen. Matkällaren hamnade tyvärr utanför tomten och är svårt förfallen. Marken är småländskt stenig och på tre sidor omgiven av planterad granskog, på den fjärde sidan ung aspskog.

Tomten är i stort sett röjd från skog men runt kanterna finns björk, lönn, rönn och ek. Där finns också diverse vildaplar och i alla fall ett gammalt äppleträd. Det finns många gamla bärbuskar: krusbär, hallon och vinbär, både röda och svarta. Det finns röda pioner vid stugan men annars saknas planerade rabatter.

Sedan avstyckningen och försäljningen har torpet haft en tysk och två danska ägare som vi vet om. Dessa har byggt till en friggebod som fungerar som gäststuga, dragit fram vatten från brunnen till huset, gjort ett litet, kaklat badrum i sidokammaren, inrett loftet till sovrum och därtill genomfört diverse renoveringsarbeten av mer eller mindre tveksam karaktär.

Det finns sommarvatten från egen brunn och el men ingen telefon och hjälplig mobiltäckning.

Vi är stolta ägare sedan maj 2011!

Hibiscus, det är jag det. Varför jag kallas det är en lång historia men att jag gillar blommor är ju inte så svårt att gissa. Nu är detta ingen blogg om blommor även om många av inläggen handlar om det utan om vårt torp, våra planer och drömmar och vårt arbete för att förverkliga dem.

onsdag 16 maj 2018

Dvärgkochin

Jag får frågan om och om igen varför vi valde dvärghöns. Nu är inte så att vi valde, det bara blev. Egentligen hade vi nog tänkt oss Kindahöns, en lokal gammal sort men Kindahönsägare är synnerligen ovilliga att dela med sig av sina höns till en amatör om de ens svarade på tilltal. Tråkigt men sant.

I vintras när hönsägarplanerna började ta form hade jag ingen tanke på att det kunde vara besvärligt att hitta höns att hyra. Jag letade och letade men de uthyrare jag hittade låg alltför lång bort. Då bytte jag taktik och letade på Blocket efter de som såld höns i närheten, skrev till dem och frågade om det kunde tänka sig att hyra ut över sommaren. Det blev många bommar innan Elisabet svarade och visst kunde tänka sig att hyra ut sommarhöns även om hon aldrig hade gjort det förut. Jippi! Äntligen! Vid det laget var det verkligen så att jag höll på att ge upp så jag blev så jättejätteglad. Och Elisabet håller sig med dvärgkochin!

Då enades vi om att vi skulle komma och hämta våra pullor så fort vi fått hönshus och hönsgård på plats. Jag trodde det skulle bli till påsk och första april, hade ingen tanke på att snön då skulle ligga så djup att vi inte en kunde köra hit ut...

Jag har förstås läst på lite mer om just dvärgkochin och insett att det inte alls är ett dåligt val. Visst, äggen är små men å andra sidan kan vi ha en höna eller två till i det lilla huset. Det är lugna och lätta att få tama, värpvilliga och allmänt trevliga säger experterna och jag kan bara hålla med. De verkade snabbt känna sig hemma och är så sällskapliga när man kommer. De äter till och med ur handen om man serverar smaskens. Jag är jättenöjd med "valet" av hönssort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar